Hvilke bransjer og virksomheter vil påvirkes av Google-annonsering?
Deler av Googles annonsemodell representerer nye muligheter for annonsører og webutgivere. Det betyr i første omgang at markedsførere og markedsføringsrådgivere må tilegne seg ny kunnskap og erfaring - og at annonsører må ta stilling til hvilken plass denne formen for internettannonsering skal ha i deres markedsføring.
Vi vurderer at Googles annonsemodell har potensial til å ha betydning for enkelte bransjer og virksomheter.
Vi vurderer at Googles annonsemodell har potensial til å ha betydning for enkelte bransjer og virksomheter.
- Globalisering - Googles brede nedslagsfelt og pt store oppslutning gjør det mulig for lokale virksomheter å få kunder over hele verden.
- Markedsføringsrådgivere - man får en kanal med nye egenskaper som må læres, erfares, bearbeides og integreres i markedsføringsplanen. Det vil i økende grad være etterspørsel etter disse tjenester/kunnskap.
- Nisje-/delleverandører - det kan bli en ”ny vår” for slike som selger produkter eller tjenester som er en del av noe som i seg selv har et begrenset marked med få kjøpere. Feks. Hurtigpizza-stekeovnleverandøren som til vanlig må selge gjennom noen få grossister, men som nå kan treffe mange potensielle kjøpere ved å henge seg på de riktige søkeordene gjennom AdWords-kampanjer.
- Modusbasert markedsføring der annonsører får innpass og mulighet til interaktivitet i kundesituasjoner/prosesser. F.eks. rengjøringsbyrået, speditøren og energiselskapet som gjennom AdWord-kampanje kan nå frem til personer som er i en flytteprosess og som søker på ord som "flytting".
- AdWords-modellen åpner for geografisk definering av aktiviteter, noe som kan gi nye muligheter til bransjer som har fordel av å dominere et begrenset geografisk område i en periode. F.eks. lampekjeden med 60 butikker i Norge som ønsker å dominere de riktige søkeordene i en begrenset periode.
- AdSense er ferdig pakkeløsning til nettsteder som til nå ikke har kunnet organisere seg til egne annonseinntekter.
1 Comments:
hvorfor ikke:)
By Anonym, at 18.3.10
Legg inn en kommentar
<< Home