Googles annonsemodell vs. tradisjonell annonsering

mandag, desember 05, 2005

Produkter og tjenester i Googles annonsemodell pr. 8. november 2005

Google AdWords – for annonsører

Dette er et annonseringsprogram for internett basert på søkeord. Annonsene vises til brukere som søker på søke- og/eller innholdssider på Internett som er relevant for deres søkeord. Det er utviklet for både små og store bedrifter, gir god kontroll over utgiftene og gir stor fleksibilitet ved gjennomføring av kampanjer.
Annonsøren kan selv opprette annonsen i fire enkle trinn.

1. Valg av kundemålgruppe – man velger hvor annonsen skal vises ved å angi land, by eller områder. Systemet kan registrere søkerens IP-adresse for å se hvor hun søker fra. Dette kan imidlertid slå feil ut hvis IP-adressen er registrert et annet sted enn der søkeren befinner seg.

2. Opprette annonse – her registrerer man hva som skal stå i annonsen og hvilke søkeord man skal ha for å utløse annonsen. Man kan også få hjelp til å finne de mest optimale søkeordene for annonsen.

3. Angi priser – man angir høyeste pris per klikk og et daglig budsjett. Hvis man for eksempel har til hensikt å bruke et visst beløp pr måned, deler man dette på antall dager og får en pris pr dag. AdWords-systemet kommer også med et anbefalt dagsbudsjett.

4. Registrering – etter registrering blir annonsen publisert nesten umiddelbart.

Eksempel på AdWords-annonser:

Sponsede lenker
Finn Kjøpesenter

På eniro.no finner du det du søker.
Eniro - Find it Easy
www.eniro.no

Ny lampe?
Moderne lamper til
overraskende lave priser
www.bolia.com

Google Advertising Professionals

Dette er et gratis verktøy for profesjonelle brukere/annonsører som administrerer eller ønsker å administrere flere AdWords-kundekontoer.
For eksempel store annonsører med flere kontoer eller tredjepartsbyråer som håndterer og optimaliserer flere kontoer.
Man får en kundbehandlerkonto, Mitt kundesenter, som fungerer som en hovedkonto med tilgang til alle AdWords-kontoene man er tilknyttet. På den måten har man full oversikt og lettere tilgang til alle kontoene. Google tilbyr gratis opplæring og muligheten til å bli en kvalifisert og godkjent bruker.

Google AdSense – for webutgivere

Google Adsense er et annonseringsprogram der man kan tjene penger på eget nettsted ved å gi plass til relevante annonser på hjemmesiden.
Annonseringsmodulen er todelt. Modul 1 tilbyr relevant annonsering som passer til innholdet på eget webområde, modul 2 er å opprette en Google søkeboks på eget område. Annonsene som vises kommer fra AdWords. ”Informasjon” og hjelpområdet gir utfyllende informasjon og veiledning. Noen oversikt over inntjeningsgrunnlaget får man ikke. Webutgiver står fritt til å velge annonsens størrelse og plassering, dette kan også endres fortløpende.

Ved godkjent søknad mottar man en publisherkode og et Javascript, som legges i nettstedscriptet. Når så en bruker kommer på nettstedet, aktiviseres Java koden og kontakter Googlesyndication databasen, som sender annonser basert på best mulig match mellom nøkkelordene i AdWords og tekstinnhold på nettstedet. Den annonsøren som betaler best prioriteres. Dersom innholdet på nettstedet endres, endres også annonseinnholdet.

Faktorer som påvirker inntekten kommer blant annet an på hvor stor trafikk nettstedet generer og hvordan annonsene er plassert. Hvis AdWords nøkkelord har høy pris (de mest ettertraktede søkeordene koster mest) resulterer dette i en potensielt høy inntekt.

Hovedpoenget med Adsense er å tjene penger på nettstedet samtidig som man skaper økt interesse på grunn av relevante annonser.