Googles annonsemodell vs. tradisjonell annonsering

mandag, desember 05, 2005

Google er verdens største søkemotor

Googles søketeknologi og brukergrensesnittdesign skiller Google fra de fleste andre søkemotorer. I stedet for å bruke bare søkeord eller metasøkteknologi, baseres Google på PageRankTM-teknologi, som skal sikre at de viktigste resultatene alltid vises først. Googles automatiserte søkemetoder skal også utelukke menneskelig manipulering. Hovedresultatfeltet er strukturert slik at ingen kan kjøpe en høyere plassering eller kommersielt endre resultatene.

Google er i følge comScore Media Matrix 12/2004 den største søkemotoren i Norge med en rekkevidde på over 48 %. De er også det niende mest populære webområdet i Norge og har sammenlagt over 1,6 mill unike besøkende. Google viderefører 52 % av all søkebasert trafikk som går til norske nettsteder.

Google-nettverket når som nevnt pt. 80 % av verdens nettbefolkning og inkludert i denne nettverksdefinisjonen er Googles egne tjenester som Froogle og GMail i tillegg til andre samarbeidende søkemotorer som amazon.com, america.online og EarthLink. Ulike større innholdsleverandører er også med i samme nettverk; New York Times og iVillageAbout.com